Czy warto jeść makaron gryczany?

Gryka ma ogromną ilość odżywczego białka, cukrów, ważnych elementów takich jak: wapń, żelazo, fosfor, potas, magnez i witamin B1, PP oraz E. Dzięki dużej ilości treści wzmacniających warto jest spożywać grykę w prewencji niedokrwistości. Dodatkowo zmniejsza ona stan cholesterolu we krwi zatem zalecana jest osobom z kłopotami miażdżycowymi oraz nadciśnieniem. Zamknięta w gryce rutyna pobudza naczynia krwionośne, zapewniając duże zalety osobom chorującym na żylaki.

Makaron gryczany – wartości

Gryka normalna, z jakiej tworzy się makaron gryczany jest rośliną, jaką napotkamy przede wszystkim w Europie oraz Azji. Jej nasienia stosuje się nie jedynie do produkcji kaszy, jaka też ma szereg dobrych dla zdrowia wartości, lecz też mąki. Z owej natomiast występuje makaron oraz mnóstwo pozostałych artykułów, takich jak chleb lub naleśniki. Ziarnka gryki są mielone na mały pył w nieco ciemnym kolorze. Jakie wartości ma makaron gryczany ? Bezglutenowy charakter mąki jest czymś prostym, zwróćmy jednakże uwagę, czy na pudełku znajduje się przydatna informacja potwierdzająca tenże fakt.

Gotowanie makaronu

Istotne jest również to, jak przygotujemy makaron. Niewątpliwie, tenże najlepszy oraz najzdrowszy to przygotowany al dente. Należałoby wiedzieć, iż im dłużej gotujesz pastę, tymże bardziej rośnie jej indeks glikemiczny. Więc rozgotowany makaron będzie bardziej kaloryczny od przygotowanego naprawdę. Tymczasem największą dietetyczną krzywdę wyrządzają mu przeważnie tłuste sosy. Najgorzej jest łączyć makaron z dużymi sosami śmietanowymi. Dużą bombą kaloryczną jest carbonara, więc sos składający się zwłaszcza ze śmietany oraz boczku.

Czy makaron jest zdrowy?

To pytanie stawia sobie wielu ludzi. W kontekście diety odchudzającej niejednokrotnie można napotkać się z opinią, iż makaronu, chociaż w tradycyjnej wersji, winno się unikać jak ognia. Jednak nie jest on tak niezwykle kaloryczny, jak to zwykło się uważać (należy tymczasem uważać na dodatki, szczególnie sosy, jakie niejednokrotnie są niezwykle tłuste). Faktem jest tymczasem, iż makaron w pierwszej, znanej wszystkim wersji jest zwłaszcza zarzewiem cukrów, co należy zawrzeć przy przygotowywaniu pokarmów.

Makaron przygotowuje się przede wszystkim z mąki, więc to jej typ oraz jakość stanowią o jego wartości. Mnogość dostępnych makaronów wytwarzanych jest z twardej pszenicy durum, natomiast zatem tzw. semoliny, jaka jest jedną spośród najzdrowszych mąk pszennych. Znajdziemy w niej mnóstwo elementów mineralnych, kwas foliowy, luteinę, witaminę E i witaminy z klasy B. Jest to przykład na to, iż makaron nie daje nam tylko zbędnych kalorii.

Background obraz autorstwa foodiesfeed - www.freepik.com